spánková apnoe
6.9.2021
Kategorie: Nezařazené, Výživa, Zajímavosti

Cvičením snížíte riziko spánkové apnoe

Podle nové studie být fyzicky více aktivní a trávit méně času sledováním televize může podstatně snížit riziko vzniku tzv. obstrukční spánkové apnoe. Právě běh, pomáhá snížit množství tekutin, které v noci zadržujete – což znamená snížení tlaku na plíce, když spíte.

Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí /CDC/ pak doporučuje za týden absolvovat aspoň 150 minut aerobní aktivity se střední intenzitou nebo 75 minut vysoce intenzivní aerobní aktivity + nejméně 2 dny zařadit silový trénink.

Spánková apnoe představuje poměrně vážný stav, kdy v průběhu spánku přestanete na chvíli dýchat. Nejen, že se tímto narušuje váš spánek, což vede k ospalosti a únavě během dne, ale také se tím snižuje hladina kyslíku v krvi a zvyšuje se riziko vzniku kardiovaskulárních problémů a diabetu 2. typu.

spánek a apnoe

Pro studii, která přinesla tyto nové poznatky se použily zdravotní údaje od více než 138 tisíc mužů a žen v USA, kteří na začátku studie netrpěli spánkovou apnou. Výzkum probíhal po dobu cca 18 let a v průběhu něj se prokázalo, že u těch subjektů, kteří více sportovali je o 54 % menší pravděpodobnost rozvoje spánkové apnoe.

Z provedeného výzkumu vyplynulo, že obzvlášť problematické bylo sezení a sledování televize, neboť účastníci, kteří této aktivitě věnovali více než 4 hodiny denně měli o 78 procent vyšší riziko vzniku SA (spánkové apnoe) než ostatní. Dokonce i ti, kteří měli sedavé zaměstnání nebo pracovali v kanceláři na tom byli lépe.

Samozřejmě je třeba vzít v potaz, že sedavé zaměstnání i sledování televize jsou stále činnosti při kterých se riziko vzniku SA zvyšuje. Rozdíl mezi nimi je v tom, že sledování televize je spojeno s konzumací nezdravých pochutin a více tak souvisí i se vznikem obezity. Právě obezita je nejsilnější rizikový faktor spánkové apnoe.