běhání a zdraví
8.7.2020
Kategorie: Nezařazené

Díky běhání žijeme déle. Jaké má další zdravotní benefity?

Že má běhání příznivý vliv na zdraví člověka prokázalo už nespočet odborných studií. Pokud se pravidelný pohyb stane vaší každodenní součástí, dost možná ani nevíte, jak moc se zlepší každý aspekt vašeho života. Běhat můžeme nejen venku, ale také doma, kde nám dobře poslouží běžecký pás. Nejpřínosnější běžecké benefity si nyní osvětlíme.

Běh za delším životem

Mnohé vědecké studie prokázaly, že běh prodlužuje délku lidského života. Podle rozsáhlé metaanalýzy z roku 2018 pravidelné běhání snižuje úmrtnost člověka o 25-30 procent vůči těm, kteří neběhají vůbec. Na pravidelnosti přitom ani tolik nezáleží: dokonce i jednou týdně je lepší než neběhat vůbec.

Mimo délky života má prostý běh kladný vliv na spánek. Běh nejenže zlepšuje kvalitu spánku, ale také nám pomáhá rychleji usnout. Spánek je přitom pro člověka velmi důležitý, hlavně v dnešní uspěchané době, kdy „nemáme na nic čas“.

Běhání také působí jako prevence před bolestmi kloubů a zad. I když se nic nemá přehánět, vědecké studie opakovaně prokázaly, že míra artritidy bývá u aktivních maratonců nižší než u běžné populace.

fitness

Odborníci upřeli své zraky také na ultramaratonce a běžce, kteří dokončili několikadenní běh. Podle výsledků se zdá, že ani extrémní běžecká zátěž nemá významný negativní vliv na tkáně kolenního kloubu. Důležité jsou však kvalitní běžecké boty.

Běh nám pomáhá hubnout, protože při správné frekvenci spalujeme více kalorií než při většině ostatních sportovních aktivit. Není přitom ani důležité běžet rychle.

I pomalým během spálíme kalorie. Nedávné vědecké studie také naznačují, že běh zlepšuje naši imunitu. Tady je ovšem potřeba dodržovat odpočinek a s aktivitou to nijak nepřehánět. Jedině poté se nám zlepší funkce imunitního systému a dojde ke snížení rizika infekce.

Zatočí s rakovinou a cukrovkou

Mezi výrazné běžecké benefity patří zlepšení kognitivní funkce a snížení rizika vzniku Alzheimerovy choroby. Při běhu dochází ke zvýšení srdeční frekvence a průtoku krve, čímž je do mozku přiváděna krev bohatá na kyslík.

Vědci navíc zjistili, že tím dochází k podpoře vzniku proteinu a podpoře přežití neuronů v mozku. Vyšší kondice koneckonců zvyšuje objem šedé hmoty.

Jedním z velkých strašáků dneška je rakovina, která patří mezi jedny z nejčastějších příčin úmrtí. Podle vědců má běh a obecně podobně intenzivní cvičení vliv na snížení rizika rozvoje 26 různých druhů rakoviny.

Pokud se rakovina už u člověka bohužel objeví, běh snižuje nežádoucí účinky během léčby a zároveň osobu fyzicky i emocionálně podporuje. Běhání také reguluje glukózu v krvi, čímž snižuje riziko vzniku cukrovky.

Bez hypertenze a depresí

Mezi globální zdravotní problém 21. století patří hypertenze – neboli vysoký krevní tlak. Jedná se o riziko číslo jedna, které předčí i škodlivé kouření tabáku.

Běh a další cvičení však prokazatelně snižují krevní tlak – a to bez léků a doktora. Podle nedávné metaanalýzy z roku 2019 je pro snížení krevního tlaku ideální intenzivní trénink s vyššími intervaly.

Běh také přispívá ke zlepšení duševního zdraví a snižuje depresivní stavy. Zatímco někteří běhají hlavně pro zvýšení fyzické kondice, spousta běžců se tomuto sportu věnuje zejména pro lepší psychický pocit.

Rozsáhlé vědecké analýzy ostatně již dávno potvrdily, že běh a další obdobná cvičení jsou stejně účinná jako psychoterapie a léky na předpis. I prosté běhání proto může skvěle posloužit jako účinná alternativa za nákladné léčebné procedury.

Text: Petr Smejkal, šéfredaktor Testado.cz