9.7.2020
Kategorie: Motivace, Nezařazené, Zajímavosti

Tipy pro začínající běžce

Ať už chcete zhubnout nějaké to kilo, nebo se jen dostat do lepší kondice, cítit se lépe, mít více energie a udělat něco pro své tělo, běh je vždy ta správná volba.

Začátky ale mohou být těžké. Podívejme se zde na časté chyby a rizika, která mohou nastat v případě, jdete-li do běhání příliš zhurta a nepřipraveni a hlavně jak se jim vyvarovat.

Udělejte si plán

Zkuste si vytvořit dlouhodobý tréninkový plán. Zařaďte si do něj motivační prvek, například amatérský závod, který se bude ve Vašem okolí konat za 2-3 měsíce.

Zjistěte si možnosti trasy a svůj trénink směřujte k dosažení cíle, uběhnout závod například na 5, či 10 km. Rozvrhněte si tréninky do celého týdne, podle svých preferencí a možností, stačí 3-4 během týdne.

Aby mohlo Vaše tělo dlouhodobě podávat dobré výkony a zlepšovat se, musí také odpočívat. Toto je základní chyba nováčků, kteří hned od začátku chtějí běhat deseti kilometrové tratě. Po týdnu jsou unavení, ne-li dokonce se zraněním.

Přípravu na váš první maraton najdete zde.

Z chůze do běhu

První týden svého plánu věnujte rychlejší chůzi, která Vás na následný běh připraví. Uvidíte, že i taková svižná hodinová procházka Vám pořádně zvedne tep.

chůze a běh

Druhý týden zkuste střídat rychlou chůzi s pomalejším během. Například 10 minut chůze, 5 minut běhu. Tento druh takzvaného intervalového cvičení je navíc velice vhodný, pokud je Vašim cílem redukce váhy. 

Pozor na techniku

Až budete cítit, že Vám už chůze a intervalový běh jdou levou zadní a cítíte se dostatečně na to, abyste rovnou vyběhli, nepřepalte začátek. Začněte pomaleji a snažte se tempo zvyšovat, aby byl poslední úsek nejrychlejší.

Častým problémem začátečníků je špatná technika běhu. Nebojte se pomáhat si pažemi, držte pevný střed těla a neběhejte stylem noha přes nohu.

Toto může být problém zvláště pro ženy, jelikož jsou mnohdy zvyklé takto chodit. Snažte se dělat ten “krok” v šířce pánve. Mohli byste si jinak přivodit nepříjemné zranění, které Vás od běhu na dlouhou dobu odloučí.

Boty jsou základ

Je prakticky jedno, v jakém oblečení začínáte běhat. Hlavně aby bylo pohodlné a vhodné podle počasí. Základem jak pro začátečníky tak pro profesionály je ale kvalitní běžecká obuv.

Nechte si při koupi bot poradit od zkušenějších lidí, kteří Vám pomohou vybrat správný typ podle Vašeho došlapu. Nebo si přečtěte článek – Jak vybrat běžecké boty – vše, co potřebujete vědět.

Neběhejte pořád stejnou trasu

Snažte se o to, aby se pro Vás běhání nestalo monotónní. Máte-li možnost, zkuste střídat více možných tratí. Občas spíše rovinku, jindy zase s menším převýšením, jednoduše aby každý Váš trénink nevypadal úplně stejně. Hraje zde velkou roli i psychika, zařiďte, aby se Vaše oči nezačaly “nudit”. 

běh terénem

Jakmile překonáte prvních pár tréninků, ať už jen tak, se sluchátky v uších, nebo i s pejskem na vodítku tak uvidíte, že si běhání zamilujete. Ještě na závěr jedna rada, ta nejdůležitější.

Poslouchejte své tělo. Klidně Vám to může trvat déle, dostat se z chůze do běhu, můžete trénovat i více než 4 dny v týdnu, nebo naopak méně. Hlavní cíl by měl být, aby Vám to vydrželo, abyste se do běhu nemuseli nutit a aby Vám to vydrželo.