jak vybrat zátěžovou vestu na běhání
9.11.2020
Kategorie: Motivace, Nezařazené, Zajímavosti

Jak vybrat zátěžovou vestu na běhání – kompletní průvodce

Možná si říkáte, proč vlastně při běhu zátěžovou vestu používat? Odpověď je poměrně jednoduchá: pomůže vám dostat se na zcela novou fitness úroveň a spálíte i mnohem více kalorií.

Pokud se kromě běhání věnujete i jiným typům sportovních aktivit jako je např. CrossFit nebo jiné druhy funkčních tréninků, uvidíte u ostatních velmi často, že zátěžové vesty nosí. Ve většině případů při cvičení některých cviků nebo pro běhání jako součást cardia.

Proč však vestu se závažím používat? Jaké jsou výhody a opravdu je tím pravým vylepšením pro váš běžecký trénink?

Výhody běhání se zátěžovou vestou

Běh s tréninkovou vestou může zlepšit váš běžecký postoj při běhání. Může vám také pomoci zvýšit rychlost. Jedna menší studie s 11 běžci, kteří běhali dlouhé tratě ukázala po tréninku s vestou o 2,9 procenta vyšší nárůst rychlosti.

Zátěžové vesty při běhání zatěžují vaše tělo tak, aby na běh muselo vynaložit více energie. Když pak běžíte již bez vesty poté, co jse s ní trénovali, vaše tělo i nadále vyvíjí energii, kterou byste potřebovali při běhu s vestou. Někteří běžci udávají, že je to efektivní způsob, jak rychle snížit tempo.

cvičební vesta běhání

Eexistuje dostatek klinických důkazů, které naznačují, že tato metoda tréninku má velký potenciál. Stále jsou však zapotřebí další výzkumy, abychom pochopili, jaké jsou ideální způsoby, jak s nimi trénovat.

Kardiovaskulární východy

Běžci mají při běhu se zátěží pocit, že se zvyšuje jejich srdeční frekvence což má dle nich vliv i na kardiovaskulární systém. A ono to samozřejmě dává smysl, protože vaše tělo musí tvrději pracovat, když chce udržet nastavené tempo. Zátěž navíc ve formě cvičební vesty zatíží více srdce, které musí při vyšší zátěži pumpovat krev do žil.

Osteoporóza

Běh se zátěžovou vestou může zvýšit hustotu vašich kostí. V jedné studii, která se věnovala ženám po menopauze probíhal pravidelný běžecký trénink s vestou. Což ve výsledku vedlo ke zlepšení situace s úbytkem kostní dřeně v kyčlích. Právě cvičení se zátěží je doporučováno jako prevence osteroporózy.

Zlepšení rovnováhy

Při používání vesty je zřejmé, že při běhu musíte dávat větší pozor na správné držení těla a běžeckou formu. To má vliv i na zlepšení vaší rovnováhy.

Používání zátěžové vesty má vliv na budování vytrvalosti a může se promítnout do kratších běžeckých časů – hlavně když pak běžíte bez ní.

Prostě používání vesty při běhání je asi nejsnazší způsob, jak přidat do svého tréninku něco navíc. Vesta je pak navržena tak, abyste při běhu měli paže volné a mohli ji naplnit na různou hmotnost zátěže.

Jak určit správnou hmotnost zátěžové vesty?

Při vybírání vhodné zátěžové vesty může být volba ideální váhy trochu nejasná. Ve zkratce se budete dívat po nastavitelné vestě, která vám umožní přidat dostatečnou zátěž dle aktuální potřeby ale také v budoucnosti.

výběr zátěžové vesty

Podívejme se na to blíže:

Pro, jaký typ tréninku vestu potřebujete? Jestliže chcete zjistit ideální váhu pro svou vestu v podstatě jde o dvě možnosti.

Kardio trénink

Sem patří běhání, jízda na kole, chůze, trénink HIIT a další sporty zaměřené na zvyšování kondice a vytrvalosti.

Pokud je to váš případ, zvolte vestu, která nebude příliš velká ani objemná. Pro stimulaci kardiovaskulárního systému, zlepšení své kondice či spálení kalorií navíc extra velkou váhu nepotřebujete.

Silový trénink

Jestliže je vaším hlavním cílem pořídit si cvičební zátěžovou vestu a nabrat svaly, sílu nebo nejlépe obojí najednou, zvolte robustnější model, který je určen pro vyšší zátěž.

Tato extra hmotnost navíc se bude hodit při cvičeních s tělesnou váhou, vzpírání apod. V tomto případě je dobré myslet do budoucna, tj. vesta by měla mít dostatečnou váhovou rezervu pro okamžik, kdy zesílíte a budete potřebovat váhu navíc.

V tomto okamžiku byste měli mít jasno v tom pro jaký typ tréninku zátěžovou vestu potřebujete. Jdeme dále.

typy zátěžových vest na běhání

Typy zátěžových vest

Existují dva typy vest se zátěží, o kterých se budeme dále bavit – ty s pevnou váhou a ty, u kterých můžete váhu nastavovat.

Zátěžové vesty s pevnou hmotností

Jde o vesty, které se prodávají s konkrétní váhou, kterou nemáte možnost upravovat. Nejčastěji se hledají vesty se zátěží 5 kč, 10 kg, 15 kg a existují i těžší např. s 40 kg.

Vybrané zátěžové vesty s danou váhou na běh a fitness

vesta s pevnou hmotností insportline Klaper 5kg
zátěžová vesta fitup 3 kg
zátěžová vesta master X 5 kg

Zátěžová vesta Insportline Klaper 5 kg

Zátěžová vesta Insportline FitUp 3 kg

Zátěžová vesta Master X Weight 5 kg

  • Reflexní prvky a kapsy

  • Nylon + zátěž písek

  • Široké pohodlné popruhy

  • Kapsa na drobnosti

  • Nylon + zátěž písek

  • Pro menší postavy

  • Reflexní prvky

  • Materiál - neopren

  • Extra polstrování popruhů

Zátěžová vesta klaper 5 kg více info
Více informací o zátěžové vestě Fitup 3 kg
více informací o zátěžové vestě master X 5 kg

U zátěžových vest s pevnou váhou nemáte možnost přidat další odpor, díky čemuž nejsou úplně ideální pro silový trénink, kde se počítá s progresem.

Jsou vhodné právě pro kardio cvičení včetně běhání, protože jsou většinou menší velikosti a dobře padnou pod oblečení.

I když je tím pádem zátěž daná, můžete zvyšovat intenzitu tím, že poběžíte delší trasu, zvolíte rychlejší tempo nebo zvolíte trasu s větším převýšením.

Nastavitelné zátěžové vesty

Ve srovnání s pevnou verzí jsou ideální volbou pro silové tréninky a budování svalové hmoty. V tomto případě klidně šáhněte po modelech s vyšší hmotností. S pomocí odebíratelných zátěží buď ve formě pevných částí nebo např. železných pilin máte plnou svobodu v tom, jakou zátěž nastavíte.

Vybrané nastavitelné vesty na běhání a fitness

Bushido DBX 1-40 kg
zátěžová vesta Pure2improve
zátěžová vesta spartan 10 kg

Nastavitelná zátěžová vesta Bushido DBX 1-40 kg

Nastavitelná zátěžová vesta Pure2improve - 4,5 kg

Nastavitelná zátěžová vesta Spartan 10 kg

  • Extrémně odolná Codura

  • Regulace šířky a délky

  • 14 vložek po 2,85 kg

  • Odolná vůči potu

  • Vyztužení nosných míst

  • 20 vložek po 225 g

  • Fixace suchým zipem

  • Zátěž - sypané segmenty

  • 20 vložek po 0,5 kg

Více informací o vestě Pure2improve
více informací o zátěžové vestě spartan 10 kg

Určitým mínusem je jejich objemnost neboť musí počítat s dostatečným prostorem pro osazení větší vahou. To má pak vliv na pohodlnost při jejich nošení po delší dobu.

Existují také nastavitelné zátěžové vesty, které mohou být do určité míry plné, takže mohou omezovat vaši pohyblivost a rozsah pohybu. Vhodnější jsou ty, které pro zátěž využívají pouze horní část zad a hrudníku.

Který typ zátěžové vesty je lepší?

Oba typy mají své silné a slabé stránky. Z pohledu běžeckého tréninku je zajímavější volbou vesta s pevnou hmotností. Ovšem pokud ji nechcete kupovat jenom na běhání bude rozhodování o něco těžší.

U nastavitelné vesty se podívejte po kratší verzi, která využívá pro zatížení pouze hrudník a horní záda, abyste získali dostatečnou volnost pohybu.

běhání se zátěžovou vestou

A nyní již k samotné hmotnosti vesty. V případě vesty na běhání vám bude stačit nižší váha v pevném provedení. To může být např. 5 kg zátěžová vesta, která pod oblečením nebude skoro vidět.

Jestliže si říkáte, že 5 kg je málo šáhněte po 10 kg vestě a uvidíte. U vyšších vah již bude lepším řešením nastavitelná varianta vesty, což vám umožní postupné navyšování zátěže.

Jak zátěžovou vestu používat?

Pokud vám jde o zvýšení rychlosti při běhání, použijte vestu při tréninku sprintů. Začněte tím, že začnete sprinty s vestou bez zátěže. Ujistěte se, že se vám při běhu neposouvá kolem těla a sledujte, jestli její nošení nemá vliv na váš běžecký styl.

Dalším krokem bude přidání zátěže, ovšem opravdu pomalu ne více než 1,5 kg najednou. Pokuste se udržet aktuální tempo běhu.