pití yerba maté před tréninkem
7.5.2021
Kategorie: Nezařazené, Výživa, Zajímavosti

Jaké výhody nabízí Yerba Maté a dokáže nakoupnout stejně jako kafe?

Mnozí z nás nedají dopustit na trochu kofeinu před tréninkem, který nás dokáže trochu nakopnout k lepšímu výkonu. Ve většině případů jde o šálek kávy před tréninkem. V poslední době se však začínají zkoušet i jiné nápoje, které slibují, že tělu dodají energii bez vedlejších efektů. Jednou z možností je čaj: yerba maté.

Na světě existuje jen několik málo rostlin, které přirozeně produkují kofein a yerba maté je jednou z nich. Díky tomu je bylinkový čaj potenciální náhradou místo kafe. Vše, co potřebujete vědět o yerba maté se dozvíte dále.

Co je přesně Yerba Maté?

Yerba mate je bylinkový čaj vyrobený ze sušených listů a větviček zelené rostliny Ilex paraguariensis, která pochází z Jižní Ameriky. Nejde o stejnou rostlinu, ze které pochází klasický zelený čaj. Tradičně se konzumuje z nádoby zvané tykev usrkáváním kovovou slámkou, která má na spodním konci filtr, aby neprošly pevné části rostliny.

Chuť yerba maté je zemitá, rostlinná, bylinná s hořkosladkou příchutí. Někteří výrobci yerba maté přidávají do mixu i kousky větviček, což pak čaji dodává dřevitou chuť.

yerba maté běhání

Jaké výhody přináší pití Yerba Maté?

Yerba maté vám může pomoci i při běhání. Obsah kofeinu v čaji yerba maté je závislí na několika faktorech – doba vaření či množství použitých listů, obecně se udává, že šálek nápoje obsahuje cca 40 miligramů kofeinu. Ve srovnání s tím šálek kávy obsahuje od 60 – 180 miligramů kofeinu. Yerba maté však obsahuje i další dva stimulanty – teofylin a teobromin, které spolu s kofeinem přispívají k vyšší účinnosti samotného kofeinu. Ideální pro ranní probuzení.

Studie prokázaly, že kofein pomáhá zlepšit sportovní výkon a snížit vnímanou námahu. Možná však budete potřebovat více kofeinu, než poskytuje yerba maté. Pro efektivnější trénink a před závodem budete potřebovat 3 až 6 miligramů kofeinu na kilogram tělesné hmotnosti.  Takže u běžce vážícího např. 80 kg půjde o 240 – 480 miligramů kofeinu, což je zhruba 6 – 12 šálků čaje yerba maté. Lidé, kteří nejsou zvyklí na pravidelnou konzumaci kofeinu pak mohou získat dostatečný účinek i z menšího množství kofeinu.

Někteří lidé uvádějí, že jim více vyhovuje yerba maté protože z nápoje nejsou podráždění či nervózní. Jde však zatím o nepotvrzené tvrzení. Pravdou je, že nápoj z yerba maté obsahuje méně kyselin než káva, proto u některých lidí méně zatěžuje žaludek než klasická káva. Hodí se to zejména před delším závodem nebo náročným tréninkem, kdy potřebujete být v pohodě.

Podle jedné ze studií v časopise Medicine and Science in Sports and Exercise se zkoušely účinky yerba maté na cyklistech. Trénovaní cyklisté užívali 5 gramů yerba maté ve formě prášku po dobu 5 dnů a pak stejné množství hodinu před cvičením. Druhá skupina pak používala placebo. Výsledkem bylo u skupiny používající yerba maté spálení více tuku během cvičení a zlepšil se i celkový výkon při časových zkouškách.

Při spojení s aktivitami jako je běh nebo jízda na kole, může yerba maté pomoci s lepším spalováním tělesného tuku a zlepší výkon tím, že šetří zásoby sacharidů až na okamžiky s vysokou intenzitou tělesné námahy. Je třeba zmínit, že výše uvedená studie probíhala u trénovaných sportovců.

příprava yerba maté

Optimální množství yerba maté z doplňku nebo nápoje před cvičením tak ještě není zcela jednoznačně určeno. Nicméně vzhledem ke stávajícím výsledkům existují studie, které na tomto parametru pracují.

Když se vaří listy yerba maté uvolňuje se několik druhů antioxidantů, které pak dobře působí na případné záněty v těle, což pak vede k nižšímu riziku vzniku např. srdečních chorob, demence nebo rakoviny. Přestože zatím žádný výzkum empiricky neprokázal vazbu mezi yerba maté a snížením rizika onemocnění, studie z British Journal of Nutrition spekuluje o tom, že množství fytochemikálií v yerba maté je hlavním důvodem, proč 11 dní po jeho konzumaci bylo zjištěno zlepšení regenerace např. u vzpěračů v průměru o 8,6 procenta. Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na kávu, která obsahuje také antioxidanty, ovšem stále není známo, který nápoj vyhrává při srovnání antioxidačních účinků.

V dalším 40-denní testu pak účastníci každý den vypili cca 330 ml yerba maté a po vyhodnocení snížili hladinu špatného cholesterolu asi o 8 procent a zvýšili HDL – dobrý cholesterol o 4,4 procenta, což může mít vliv na snížení rizika srdečních onemocnění. Yerba maté také obsahuje minerály jako je mangan, železo, zinek, měď i když jde spíše o stopové množství těchto prvků.

Příprava Yerba Maté

Pro přípravu čaje je nejlépe využít přímo sušené lístky yerba maté, které zalejete horkou vodou a necháte vylouhovat. K dispozici jsou také již připravené čajové sáčky ale tu nejlepší chuť získáte z volných lístků.

Pro sportovní účely se nabízí různé žvýkačky, gely a přípravky v prášku, které obsahují extrakt z yerba maté, což vám umožní je použít i na cestách či přímo před sportovním výkonem. Je třeba mít na paměti, že pokud budete usrkávat yerba maté i několik hodin před spaním může vám to narušit klidný spánek.

Závěr

Yerba maté může dobře posloužit jako přírodní nakopávač podobně jako káva. Z hlediska účinků pomůže se spalováním a oceníte i její antioxidační účinky. Zda používat nápoj z yerba maté místo kávy před běháním je pak již čistě jen na vašem zvážení. Možná zjistíte, že vám sedne lépe než kafe.

 

Štítky:,